Det du fokuserar på, är det som växer! 

Jag har bott i Karlshamn i 11 år och innan dess så gjorde jag allt det där en vanligtvis gjorde i 20-årsåldern, reste runt i världen, bodde i större stad, hade konstiga jobb etc. Men det var kärleken som förde mig, från Småland där jag är uppvuxen, till Karlshamn.

Kärleken hade precis startat upp ett företag här och jag fick drömjobbet i Karlskrona. I många år tänkte vi båda att det här är bara var ett stopp på vägen, vi skulle ut i stora vida världen och åtminstone bo i en storstad. Då tyckte jag att Karlshamn var litet, utbudet dåligt, det luktade illa och det var skitsvårt att få vänner som var från Karlshamn. Vi var på väg bort.

Men sambons företag gick bra, jättebra faktiskt, och det var inte riktigt läge att flytta tills en dag då de öppnade kontor i Malmö. Det fanns plötsligt en öppning att flytta dit. Jippiee!!

Eller? Någon gång under tiden hade den lilla staden tagit sig in i hjärtat på mig utan att jag märkt det och när öppningen fanns där så ville jag plötsligt stanna. Vi var i ett annat läge av livet där barn och hus inte kändes alltför avlägset och nu kände vi att det fanns ingen bättre plats att stanna på. En lagom stor stad med mycket kultur, vacker stadskärna, pendlingsavstånd till massa städer och nära till havet.

Under ett möte förra veckan fick vi en snabb uppgift att dela med varandra: säg tre saker som du gillar med Karlshamn. Personen jag skulle dela med hade bott i Karlshamn hela sitt liv men hade ändå svårt att hitta tre saker som hen gillade. Inte på grund av missnöje men på grund av att hen aldrig reflekterat över det. Under kvällen så flyttade ett citat in i mitt huvud – ”Det du fokuserar på, är det som växer”.

Det var ju precis så det var för mig. När jag fokuserade på det som inte var bra hittade jag fler och fler saker som gjorde att jag ville flytta. Men senare, när jag skiftade fokus till det positiva så hittade jag massvis med goda anledningar att stanna och känna mig stolt över min stad. Här kommer mina topp 3:

  • Karlshamn är lagom stort för att kunna ha inflytande som medborgare och företagare och jag känner att jag kan påverka min situation. I en större stad hade det varit mycket längre väg till påverkan.
  • Karlshamn är perfekt storlek att ha barn i. Det finns ett utbud av förskolor och skolor. Bra kulturutbud för de yngre och nu börjar det dessutom poppa upp programmeringsverkstäder för barn och ungdomar – det händer saker!
  • På jobbet har jag utsikt över havet och ser en och annan ubåt glida förbi då och då. Hemma har jag utsikt över en gigantisk åker där vi med största intresse följer jordbruket och djurlivet alla årstider.

Och så har vi ett fantastiskt brädspelscafé på Ronnebygatan, läxfria skolor med digitala inriktningar och den kvinnliga världsmästaren i Counter-Strike – vem orkar fokusera på någon lukt då liksom?imgres-1

Vi behöver alla då och då och i olika situationer fråga oss – vad fokuserar jag på, vad låter jag växa? Det positiva eller det negativa? Och för att bidra till det positiva vill jag ställa samma fråga till dig som jag fick – vilka tre saker gillar du mest med Karlshamn?

Nyfiken på att tillsammans skapa Sveriges bästa livsklimat? Kolla in Gilla Karlshamn

Kommentera

