Om en kortlek

Från mitten av december fram till nyår så är det för många fullt upp med middagar, avslutningar och firande med kollegor, familj, gamla vänner och nya bekantskaper.

Så har det varit för mig med. En del avslut har varit lättsamma med julklappslek, fika och småsnack och på andra tillställningar har samtalsämnen som husrenoveringar, dieter och snöbrist ägt rum och alla har varit nöjda med det. Men det finns ofta också de tillfällen när snacket stannar vid de trevliga samtalsämnena men relationerna nog hade mått bra av ett större djup.

Så i år har jag vid sådana risktillfällen använt mig av ett hemligt vapen – en kortlek! Det är inte en vanlig spelkortlek utan på varje kort finns en personlig fråga. Jag har tidigare använt den när jag jobbat med teamutveckling – och den har visat sig mycket effektiv. En fråga som ”Berätta om någon du saknar” kan bli startskottet till att en hel grupp kan börja öppna sig mera och genomgå en otrolig utveckling.

Alla människor är vandrande historieböcker och novellsamlingar men ibland kan det vara svårt att ställa de rätta frågorna för att få tillgång till alla de där otroliga berättelserna. Någon jag känner sade nyligen ”Varför tog jag inte reda mer om NN medan hen var i livet?” Kanske just för vi inte ställer frågor eller hittar tiden att ställa dem. Så i år har jag sett till att skapa ”rätt” tillfälle och kortleken har hjälpt till med frågorna. Under december har jag använt kortleken vid följande tillfällen:

  • Spelutvecklarföretagets julfest. Där fick alla i turordning ta varsitt kort och berätta en historia – vi fick fler nycklar till att förstå varandra och nya samtalsämnen till fikarasten för en lång tid framöver.
  • Vinteravslutningen med gruppen med ungdomar som jag leder. Vi har jobbat mycket med öppenhet och tillit sedan två månader tillbaka och “Wow” – vilka berättelser!
  • Julafton med sambons släkt. Jag vet mycket om vissa men lite om andra och ibland blir det ganska ytligt för att vi så sällan träffas och inte skapar tillfällen att prata ordentligt. Så i år åkte kortleken fram och vi som deltog var i åldrarna 9-66 år. Det är helt underbart att ha med barn – deras svar är självklara och med ett omedelbart djup. Och det är obetalbart när det pensionerade paret kan säga till varandra ”det visste inte jag om dig!”
  • Date med sambon. Så där ett par dagar innan julafton så överraskar sambon med en övernattning på hotell, bio och middag. När vi gör något tillsammans så är det lätt att snacket handlar om gemensamma intressen som barn eller jobb. Men den här gången bestämde vi att vi på varje fråga skulle berätta om något som den andra inte redan visste. Vi har varit tillsammans i drygt 11 år – det är en utmaning att svara något nytt på frågan ”Berätta något om din familj” eller ”Berätta om något som du uppskattar hos dig själv”. Men vi lyckades och kom varandra ännu närmare.

Vi kan aldrig veta säkert hur mycket vi kommer få träffa nära och kära eller hur många tillfällen vi har att berätta vår historia. På nyårsafton kommer det ytterligare ett tillfälle att få reda på lite mer om de vi tycker om – passa på att ta det!

PS: Kortleken heter ”More Than One Story” och finns även som app. Men ni kan ju också hitta på era egna frågor, lägga i en skål och dra varsin.

IMG_9939

http://www.simrishamn.se/mtos/projekt
https://itunes.apple.com/se/app/more-than-one-story/id503826984?mt=8

En reaktion på ”Om en kortlek

Kommentera

